senang ke kerja sbg customer service ni?sape yg ada pengalaman dia tahu la..sebenarnya blh dikatakan mencabar la jgk walaupun x seteruk mendaki gunung everest.kekentelan jiwa dan rohani tu memang la penting sgt2..cewah.yelah mcm2 gelagat customer yg ada di malaysia ni,tu x termasuk customer dr jepun,singapore,indonesia,brunei..jgn x tau customer dari negara barat pun ada.cakap melayu dah tentu2 x pandai,kenala ckp org putih..x pe lagi blh ckp jgk skt2,tetiba dtg jepun..ha org putih pun x tau melayu apa la lg..dah tekial2 guna bahasa isyarat.bayangkan brapa bahasa kitaorg kena blajar..peningkan.
mendengar maki hamun dari diaorg memang dh slalu sgt..sampai dh tebal telinga ni.kadang2 tu terganggu jugak emosi,sampai terbawak dlm mimpi tau..x pecaya?nk buat mcm mana kan,customer is alwaz right walaupun dah terang2 dia salah.kalau layan lebih kurang kang dpt plk surat kasih sayang dari bos yg hensem tu.
customer ni plk kalau jenis yg suka complaint memang x ingat periuk nasi org..kalau dh salah sendiri tu x payah la nk nk cari salah org lain la,salah sistem la,salah najib la,mcm2..korang tau x, sebab satu complaint dari customer kitaorg memang dipaksa ambil risiko punya..silap2 diberhentikan kerja.pada hal bukan salah kitaorg pun..tu lah antara skop kerja customer service ni,bukan mudah namun x susah..bak kata hazama la.
No comments:
Post a Comment